Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

E.7.14-16: Kirke

[7,14] Mając [już tylko] jeden okręt, dotarł do wyspy Ajai. Mieszkała na niej Kirke, córka Heliosa i Perse, siostra Ajetesa; nikt lepiej niż ona nie znał się na czarach. [Odyseusz] podzielił ludzi: sam, zgodnie z losowaniem, został przy okręcie, a Eurylochos wraz z dwudziestoma dwoma towarzyszami udał się do Kirke. [7,15] Zaprosiła ich [do środka], a oni weszli wszyscy z wyjątkiem Eurylocha. Przygotowała każdemu napój z sera, miodu, krup jęczmiennych oraz wina i domieszała czarodziejskich ziół. Gdy wypili, dotknęła ich różdżką i zmieniła ich postać, jednych przemieniając w wilki, drugich w świnie, innych w osły, a jeszcze innych w lwy. [7,16] Zobaczywszy to, Euryloch dał znać Odyseuszowi. Ten zaś wziął od Hermesa móly [μῶλυ] i udał się do Kirke; wrzucił móly do napoju i jako jedyny nie uległ działaniu czarodziejskiego trunku. Dobył miecza i chciał zabić Kirke, ona jednak, uśmierzywszy jego gniew, przywróciła towarzyszom prawdziwą postać. Odyseusz odebrał od niej przysięgę, że nie uczyni im żadnej krzywdy, a potem połączył się z nią i urodził mu się syn Telegonos.

zob. Homer (Od. 10,133–574), Wergiliusz (Aen. 7,10–20), Owidiusz (Met. 14,246–440); Hyginus (Fab. 125,8) nazywał wyspę Enarią (Aenaria). Od tego miejsca szlak Odyseusza zaczyna się pokrywać z wcześniejszą o pokolenie powrotną podróżą Argonautów (1,134–138): Kirke → Syreny → Skylla i Charybda → Thrinakia → wyspa Feaków. Jedyną różnicą jest jego pobyt na wyspie Kalypso.

por. niżej, E.7,36–37. Homer znał jednego tylko syna Odyseusza, Telemacha. Po raz pierwszy imię Telegonosa padło w eposach cyklicznych (Powroty i Telegoneja) oraz być może u Hezjoda (Theog. 1014), wers jest jednak uważany za późniejszy dodatek.

u Homera (Od. 10,237–243) towarzysze Odyseusza zostali zamienieni tylko w świnie, w poematach Wergiliusza (Aen. 7,17) i Owidiusza (Met. 14,255) pojawiają się jeszcze niedźwiedzie.

wyżej (1,83) jej matka miała na imię Perseis.

wedle Homera (Od. 10,302–306) Hermes zerwał tę magiczną roślinę (o czarnym korzeniu i białych kwiatach) na wyspie Kirke i podał ją Odyseuszowi. Poeta nie wyjaśnił jednak, co Odyseusz z nią zrobił. Nad identyfikacją moly zastanawiał się Teofrast (Hist.plant. 9,15,7).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie