Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.89:

[1,89] {1,9,7} Salmoneus najpierw mieszkał w Thessalii, a potem udał się do Elidy i tam założył miasto. Został ukarany za bezbożność, bo jako [człowiek] pyszny i zuchwały chciał się zrównać z Zeusem. Mówił więc, że to on jest Zeusem i odebrał bogu ofiary, nakazując składać je sobie. [Ciągnął] za rydwanem wysuszone skóry i syryjskie spiżowe kotły i mówił, że wydaje grzmoty, a rzucając w niebo zapalone pochodnie, mówił, że ciska błyskawice. Zeus poraził go piorunem i zniszczył założone przez niego miasto oraz wszystkich mieszkańców.

chodzi o Salmonię (Diodor Sycylijski 4,68,1) lub Salmone (Strabon 8,3,31).

dla Greków „pycha” (ὕβρις [hýbris]) była terminem etycznym, oznaczającym ‘przekraczanie granic i norm przypisanych człowiekowi’. Zdaniem Frazera (1921: ad loc.) mit może być pozostałością opowieści o linii królewskiej, której przedstawiciele za pomocą gestów magicznych próbowali wpływać na pogodę, a zwłaszcza wywoływać deszcz. O hybris Salmoneusa zob. także Wergiliusz (Aen. 6,585–594).

heros ten występował w mitach związanych z Elidą, jednak jako syn Ajolosa/Eola był „najpierw” Thessalczykiem, by móc przybyć do Elidy z zewnątrz i założyć miasto.

możemy się domyślać, że stało się tak, ponieważ mieszkańcy przestali składać ofiary Zeusowi i uznali Salmoneusa za boga.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie