Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.16-17:

[1,16] {1,3,3} Klio za sprawą gniewu Afrodyty (której wytykała miłość do Adonisa) zakochała się w Pierosie, synu Magnesa, i połączywszy się z nim, zrodziła syna Hyakinthosa; zapłonął ku nim pożądaniem Thamyris, syn Filammona i nimfy Argiope, który zapoczątkował miłość między mężczyznami. [1,17] Jednak Hyakinthosa zabił później Apollon – choć był w nim zakochany – gdy przypadkowo trafił go dyskiem. Thamyris, który wyróżniał się tak urodą, jak i biegłością w śpiewie do wtóru kithary, rzucił wyzwanie Muzom o pierwszeństwo w kunszcie muzycznym, umawiając się, że jeśli okaże się lepszy, będzie obcował z nimi wszystkimi, jeśli zaś gorszy, one odbiorą mu, co zechcą. Muzy, które zwyciężyły [Thamyrisa], pozbawiły go wzroku oraz umiejętności gry na kitharze.

muzyka i nadzwyczaj urodziwego syna Apollona (Hezjod, frg. 64,14–18; Fereky- des, F120; inaczej Konon, Narrat. 7).

najpopularniejsza wersja tej mitycznej opowieści mówiła o rywalizacji między Apollonem a jednym z Wiatrów o uwagę (i miłość) Hyakinthosa. Wzgardzony bóg wiatru zmienił lot wyrzuconego przez Apollona dysku, czym doprowadził do śmierci chłopca, z którego krwi wyrósł kwiat – hiacynt.

nagroda w konkursie ma związek z przekonaniem o poligamii Traków (Herodot 5,5).

taka kara oznacza, że pieśń i muzyka były darami Muz dla ludzi, a zatem boginie mogą te umiejętności także odebrać.

zob. Homer (Il. 2,594–596).

Pieros to eponim macedońskiej krainy Pierii i dlatego zazwyczaj uchodził za syna Makedona albo Apollona (Scholia greckie do „Iliady” Homera (scholia starsze) 14,226b,1 [Dind.]; Serwiusz, in Bucol. 7,21). Magnes we wczesnej tradycji był synem Ajolosa/Eola, bratem Makedona (Hezjod, frg. 7; zob. niżej, 1,51) i eponimem Magnezji, krainy położonej na południe od Macedonii. Choć istniały związki polityczne i religijne między obu regionami, pochodzenie Pierosa (a zatem i Pierii, rdzenia późniejszej Macedonii) od Magnesa może być zaskakujące. Niżej (1,51) Magnes jest synem Ajolosa oraz (1,88) ma synów z najadą, tj. nimfą rzeczną.

niżej mitograf mówi to samo o Lajosie (3,44) i Miletosie (3,5); zob. przyp. 72.

ze względu na inną genealogię podaną niżej (3,116: Amyklas i Diomede) możliwe, że w źródle Apollodora była tu mowa o Hymenajosie.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie