Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 2.174-176:

[2,174] {2,8,3} W Naupaktos zdarzyło się także, że na wojsko spadło nieszczęście. Pojawił się otóż wśród nich wieszczek głoszący przepowiednie pod wpływem boskiego natchnienia. Oni jednak sądzili, że to jakiś mag, wysłany przez Peloponezyjczyków na szkodę ich wojska. Hippotes, syn Fylasa – syna Antiocha, syna Heraklesa – rzucił weń oszczepem, trafił [go] i zabił. Po tym zdarzeniu stracili flotę wskutek zniszczenia okrętów, a piechotę wskutek głodu i tak doszło do rozpadu armii. [2,175] Kiedy Temenos dowiadywał się u wyroczni o przyczyny owych nieszczęść, bóg odpowiedział, że stało się to przez wieszczka. Nakazał także wygnać zabójcę na dziesięć lat i wziąć na przewodnika „trzyokiego”. Wygnali zatem Hippotesa i poszukiwali „trzyokiego”. Przypadkiem napotkali Oksylosa, syna Andrajmona, który jechał konno i miał jedno oko (drugie oko stracił trafiony z łuku). Z powodu zabójstwa musiał pójść na wygnanie do Elidy, a spędziwszy tam rok, wracał właśnie do Etolii. [2,176] Uznawszy, że to o nim mówiła wyrocznia, uczynili go swym przewodnikiem. Starli się więc z wrogiem, zarówno na lądzie, jak i na morzu odnosząc zwycięstwo; zabili też Tisamenosa, syna Orestesa. Spośród sprzymierzeńców polegli synowie Ajgimiosa: Pamfylos i Dymas.

jego syn Aletes podbije później Korynt i będzie założycielem rodu Bakchiadów (Diodor Sycylijski 7,9,2; Pauzaniasz 2,4,3).

według Pauzaniasza (5,3,5) ojcem Oksylosa był Hajmon, a jednookim zwierzęciem – muł. Oksylos poprowadził flotę Heraklidów, a w zamian zażądał władzy nad Elidą (Pauzaniasz 5,3,6), co oznaczało powrót potomków Ajtolosa/Etola do panowania nad tą krainą.

być może zamiast słowa λιμῷ ([limó] – ‘[wskutek] głodu’) w tekście znajdowało się podobne fonetycznie słowo: λοιμῷ ([loimó] – ‘[wskutek] zarazy’), zwłaszcza że taką lekcję zawierała opowieść Konona (Narrat. 26); zob. Dräger (2005: 511). Podobna kontrowersja pojawiła się w obliczu zarazy w Atenach, na początku wojny peloponeskiej (Tukidydes 2,49).

tu nie w znaczeniu osoby posługującej się czarami, jak dziś rozumiemy to słowo, ale politycznego wichrzyciela, który działa na szkodę wojska (Herodot, np. 1,140). Edyp nazwał magiem Tejrezjasza, bo podejrzewał, że spiskuje z Kreonem (Sofokles, OT 387).

to piąta i ostateczna próba powrotu, tym razem zakończona pomyślnie.

jedyny w zachowanym tekście Biblioteki ślad obecności Dorów w armii Heraklidów. Od imion synów Ajgimiosa wywodzono nazwy dwóch z trzech fyl doryckich (Πάμφυλοι [Pámfyloi] i Δυμᾶνες [Dymánes]); nazwa trzeciej miała pochodzić od imienia syna Heraklesa, Hyllosa (Ὑλλεῖς [Hylleís]).

ten uczeń Apollona miał na imię Karnos i pochodził z Akarnanii (Konon, Narrat. 26; Pauzaniasz 3,13,4). Heraklidzi obiecali wprowadzenie kultu Apollona Karnejskiego jako zadośćuczynienie za jego śmierć.

zgodnie z wersją Pauzaniasza (2,18,8) został on wygnany ze Sparty i Argos przez Heraklidów i zginął w bitwie z Jonami w Achai.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie