Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.36: Dionizos powraca do Teb. Jego przeciwnik Pentheus (mity tebańskie)

[3,36] {3,5,2} [Dionizos] przemierzył Trację {i całe Indie, [wszędzie] tam wznosząc słupy}, a przybywszy do Teb, sprawił, że kobiety opuściły swoje domy i na Kithajronie szalały w bakchicznym uniesieniu. Pentheus, którego Agaue zrodziła Echionowi i który objął po Kadmosie władzę królewską, próbował temu przeszkodzić. Kiedy jednak udał się na Kithajron i podpatrywał bakchantki, Agaue, jego matka, w szale rozerwała go na kawałki, sądziła bowiem, że jej syn jest dzikim zwierzęciem.

Apollodor w tym zwięzłym zdaniu streszcza całe Bakchantki Eurypidesa. W szale rozerwała go na kawałki ‒ o śmierci Pentheusa zob. Eurypides (Bacch. 1043nn.), Hyginus (Fab. 184).

nie jest jasne, dlaczego to on przejął rządy, skoro Kadmos miał syna, Polydorosa, który w tym samym czasie był królem Teb. Wydaje się, że Pentheus mógł rządzić po Polydorosie, a przed Labdakosem albo jako uzurpator, albo swego rodzaju regent nieletniego Labdakosa (3,40). W Bakchantkach Eurypidesa (Bacch. 43,213) to sam Kadmos przekazał mu władzę jako wnukowi zrodzonemu z córki. Z kolei dla Pauzaniasza (9,5,4) Pentheus nie był władcą, ale człowiekiem mającym wpływy w czasach Polydorosa.

wcześniej obraz Dionizosa przybywającego do greckiego świata z Tracji bądź ze wschodu interpretowano jako dowód na trackie i/lub wschodnie korzenie kultu tego boga, jednak od czasu odkrycia imienia Dionizosa na tabliczkach (Diwonusos) z Pylos i Chanii (XIII w. p.n.e.) teorię tę zarzucono.

Herakles (2,107) wzniósł słupy na zachodnich krańcach ojkumene, a Dionizos na jej wschodnich obrzeżach.

konsekwentnie pozostawiamy w tekście informację o wyprawie do Indii, choć Wagner uważał to miejsce za nieautentyczne; zob. wyżej, 3,33.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie