Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 2.81: Prace Heraklesa (3). Łania kerynityjska

[2,81] {2,5,3} Jako trzecią pracę Eurystheus nakazał mu przyniesienie do Myken żywej łani kerynityjskiej [kerynejskiej]. Łania ta żyła w Ojnoe, miała złote rogi i była poświęcona Artemidzie. Herakles, nie chcąc jej ani zranić, ani zabić, ścigał łanię cały rok. Kiedy zmęczone pościgiem zwierzę umknęło na górę zwaną Artemisjon, a stamtąd ku rzece Ladon i miało ją właśnie przekroczyć, [Herakles] wystrzelił z łuku i pochwycił [je]. Zarzucił sobie łanię na barki i żwawo ruszył przez Arkadię. [2,82] Gdy napotkał [po drodze] Artemidę z Apollonem, bogini [próbowała] odebrać mu łanię. Oskarżała go, że chce zabić jej święte zwierzę, on jednak wymawiając się przymusem i twierdząc, że winę ponosi Eurystheus, uśmierzył gniew bogini, po czym zaniósł żywe zwierzę do Myken.

wedle Pindara (Ol. 3,29–30) łanię ofiarowała bogini Tajgeta, jedna z Plejad, którą bogini zamieniła w łanię, pomagając jej dzięki temu wymknąć się z objęć Zeusa. Powróciwszy do ludzkiej postaci, Tajgete złożyła Artemidzie w ofierze łanię.

Ojnoe to miasto w Argolidzie na Peloponezie; góra Artemisjon rozdzielała Argolidę od terytorium arkadyjskiej Mantinei; rzeka Ladon płynęła przez Arkadię.

zabicie zwierzęcia poświęconego bogom było wielkim wykroczeniem, o czym przekonali się chociażby towarzysze Odyseusza na wyspie Heliosa, kiedy z głodu zabili byki z jego stad (Homer, Il. 12,320nn.).

określenie ‘kerynityjska/kerynejska’ wywodziło się od miasta Keryneja (Κερύνεια; w Achai na Peloponezie), a zwłaszcza od rzeki Kerynites (Κερυνίτης) wypływającej w Arkadii z góry o tej samej nazwie (Pauzaniasz 7,25,5). Toponimy i określenie łani wiązano z kolei z rzeczownikiem κέρας ([kéras] – ‘róg’), być może chodziło zatem o samicę renifera, która rzeczywiście posiada poroże, zwłaszcza że w pierwotnej wersji mitu (Pindar, Ol. 3,13–32) polowanie odbywało się na dalekiej północy, w kraju Hyperborejczyków.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie