Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.178-179: Spór Ateny z Posejdonem o miasto (mity ateńskie)

[3,178] Powiadają, że to za jego czasów bogowie postanowili wybrać sobie miasta, w których każdy z nich będzie odbierał szczególną cześć. Jako pierwszy przybył zatem do Attyki Posejdon i uderzywszy trójzębem w środek akropoli, sprawił, że wypłynęła morska woda. Miejsce to nosi obecnie nazwę Erechtheis. Potem przybyła Atena i wziąwszy Kekropsa na świadka objęcia miasta w posiadanie, zasadziła oliwkę, którą [jeszcze] dziś pokazują w świętym okręgu Pandrosos [Pandrosejonie; τὸ Πανδρόσειον – tó Pandróseion]. [3,179] Gdy między dwojgiem bogów doszło do sporu o krainę, Zeus rozdzielił ich i wyznaczył sędziów, ale nie – jak twierdzą niektórzy – Kekropsa i Kranaosa ani też Erysichthona, lecz dwunastu bogów. Na mocy ich wyroku ziemia została przyznana Atenie, ponieważ Kekrops zaświadczył, że jako pierwsza zasadziła oliwkę. Atena zatem od swego imienia nazwała miasto Atenami, a Posejdon, pełen gniewu, zatopił Równinę Thriasyjską i pogrążył pod wodą całą Attykę.

zob. 2,141 (sędziowie w sporze); 3,180 (sędziowie w procesie sądowym).

zob. niżej, 3,180.

nie znamy innych źródeł.

o sporze między bogami zob. Herodot (8,55), Plutarch (Them. 19), Pauzaniasz (1,24,5), Hyginus (Fab. 164).

zob. niżej, 3,186.

córka Kekropsa (3,180) miała swój święty okręg w pobliżu świątyni Ateny na akropoli (Pauzaniasz 1,27,2). To drzewko oliwne odżyło po zniszczeniu miasta przez Persów i rosło jeszcze w czasach Cycerona (Leg. 1,2) oraz Hyginusa (Fab. 164,1).

zob. Hyginus (Fab. 164,2). Ciekawe wyjaśnienie społeczno-politycznych skutków potopu przedstawił Warron (Augustyn, Civ. 18,9). Oto wobec sporu bogów o pierwszeństwo doszło do głosowania, w którym mężczyźni opowiedzieli się za Posejdonem, a kobiety za Ateną. Atena wygrała jednym głosem, ponieważ kobiet było o jedną więcej. Rozgniewany Posejdon zalał Attykę wodą morską, aby go więc ułagodzić, zdecydowano się odebrać kobietom na zawsze prawo głosu, a dzieciom prawo do noszenia imienia matki.

rozciągała się wokół Eleusis, na północny zachód od Aten.

źródło słonej wody znajdowało się w świątyni Erechtheusa na ateńskiej akropoli (Herodot loc. cit.; Pauzaniasz 1,26,5). O Erechtheusie zob. niżej, 3,190; o kulcie Posejdona Erechtheusa – 3,196.

zob. Herodot (loc. cit.), Pauzaniasz (1,27,2).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie