Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.105-106:

[1,105] {1,9,15} Admetos panował w Ferach i w tym akurat czasie, gdy starał się o rękę córki Peliasa, Alkestis, służył u niego Apollon. Kiedy [Pelias] ogłosił, że odda córkę temu, kto zaprzęgnie do rydwanu lwa i dzika, Apollon dokonał tego i przekazał [rydwan] Admetosowi, który przyprowadził go do Peliasa i w zamian otrzymał Alkestis. Składając ofiary weselne, [Admetos] zapomniał jednak o ofierze dla Artemidy i dlatego, gdy otworzył komnatę weselną, znalazł w niej pełno wijących się węży. [1,106] Apollon powiedział mu, żeby prosił boginię o przebaczenie, wyprosił też u Mojr, że kiedy Admetos będzie miał umrzeć, zostanie uwolniony od śmierci, jeśli znajdzie się ktoś, kto z własnej woli umrze za niego. Kiedy nadszedł dzień śmierci [Admetosa] i ani ojciec, ani matka nie chcieli za niego umierać, umarła za niego Alkestis. Lecz Kore zaraz odesłała ją z powrotem lub – jak powiadają niektórzy – ‹do [Admetosa] przyprowadził› ją Herakles, stoczywszy walkę z Hadesem.

podobnie jak w wypadku Biasa i Melampusa (1,98–99) ojciec panny młodej stawia trudne warunki zalotnikowi, w związku z czym niezbędna jest pomoc: Bias zyskał wsparcie brata-wieszczka, Admetos – boga opiekującego się wieszczeniem.

tj. wszystkie inne źródła, począwszy od Hezjoda (frg. 51–60).

o takiej roli Persefony, królowej Podziemia, słyszymy tylko od Apollodora, choć jest to oczywiste rozwiązanie fabularne.

Artemida opiekowała się m.in. zamążpójściem i połogiem, dlatego brak ofiar mógł mieć fatalne konsekwencje dla związku Admetosa i Alkestis. O pominięciu ofiar dla Artemidy zob. też wyżej, 1,66 (Ojneus).

służba, jaką u ziemskiego władcy odbywał bóg, była karą za zabicie Cyklopów w zemście za śmierć Asklepiosa (3,122).

związek tej pary, unieśmiertelniony w tragedii Eurypidesa (Alkestis – Ἄλκηστις), za wzór miłości małżeńskiej stawiał też Platon (Symp. 179b–d).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie