Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.206-208: {3,15,6} Po śmierci Pandiona jego synowie wyprawili się przeciwko Atenom i wypędzili Metionidów. Panowanie podzielili między czterech [braci], ale to Ajgeus miał pełnię władzy.

[3,207] [Ajgeus] poślubił najpierw Metę, córkę Hoplesa, a jako drugą Chalkiope, córkę Reksenora. Ponieważ nie miał potomka, z obawy przed braćmi udał się do Pythii i zapytał wyrocznię, jak [zapewnić sobie] męskie potomstwo. Bóg zaś obwieścił mu: [3,208] Nie wiedząc, co zrobić z taką wyrocznią, [Ajgeus] wyruszył z powrotem do Aten.

według Pauzaniasza (1,5,4) był najstarszym z synów Pandiona.

wyrocznię przytoczyli także Eurypides (Med. 679–681; zob. Scholia do Eurypidesa, ad loc.) i Plutarch (Thes. 3,5).

o podobnym podziale władzy nad Attyką na cztery części zob. Strabon (9,1,6), Scholia do „Lizystraty” Arystofanesa (58), Scholia starsze i nowsze do „Os” Arystofanesa (1223).

Ajgeus najbardziej obawiał się Pallasa i jego 50 synów (Plutarch, Thes. 3,7; zob. wyżej, 3,124: Hippokoontydzi; 3,205: synowie Metiona).

podobne pytanie postawił wyroczni Akrisjos (2,34).

powrót z Delf do Aten przez leżącą na Peloponezie Trojzenę z logistycznego punktu widzenia wygląda nieco dziwnie, pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z geografią mityczną, która rządzi się swoimi prawami. Specyficzną trasę wyjaśniano, wskazując, że Ajgeus chciał zasięgnąć rady Pittheusa co do interpretacji wyroczni (Eurypides, Med. 685–686; Plutarch, Thes. 3,2).

dalsze zdarzenia wskazują, że obraz dotyczy penisa i zakazu kontaktu seksualnego przed powrotem do Aten.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie