Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.183-185: Za sprawą gniewu Afrodyty (nie oddawała jej bowiem czci) zakochała się ona w swym ojcu. Mając za wspólniczkę piastunkę, wchodziła przez dwanaście nocy do jego łoża, a on nie wiedział, że obcuje z własną córką.

[3,184] Kiedy jednak zrozumiał, dobył miecza i ścigał ją. Gdy już ją chwytał, [dziewczyna] uprosiła bogów, by uczynili ją niewidzialną. Bogowie zlitowali się nad nią i zamienili w drzewo zwane „smyrną” [σμύρνα]. Dziesięć miesięcy później drzewo pękło i urodził się chłopiec o imieniu Adonis. Ze względu na jego urodę Afrodyta, w tajemnicy przed bogami, ukryła niemowlę w skrzyni i powierzyła Persefonie. [3,185] Kiedy ta ujrzała chłopca, nie chciała go oddać. [Aby rozstrzygnąć] spór, który się przed nim toczył, Zeus podzielił rok na trzy części i ustalił, że jedną część Adonis będzie miał dla siebie, jedną będzie spędzał z Persefoną i jedną z Afrodytą. Lecz Adonis także swoją część przyznał Afrodycie. Później podczas polowania został zraniony przez dzika i zmarł.

niżej (3,189) podobne zachowanie w stosunku do małego Erichthoniosa przejawi Atena.

zob. wyżej, 3,182 (o córkach Kinyrasa), oraz przyp. 309. Hyginus (Fab. 58,1) twierdził, że powodem gniewu bogini było zachowanie matki Smyrny.

o sposobie przedstawiania w micie kobiecego pożądania, uczucia nienaturalnego i przerażającego, zob. wyżej, przyp. 128.

opowieść wyjaśniała pochodzenie nazwy drzewa balsamowego zwanego mirrą (Scholia starsze do Teokryta 1,107; Antoninus Liberalis, Met. 34; Scholia do „Aleksandry” Lykofrona 829; Hyginus, Fab. 58,3). Żywicę ściekającą po pniu balsamowca/mirry uważano za łzy Smyrny / Mirry (Owidiusz, Met. 10,500nn.).

por. wyżej, 1,33 (Persefona). Inną wersję zdarzeń (z Muzą Klio jako sędzią) podał Hyginus (Astr. 2,7). Najczęściej pojawiał się w tradycji podział na dwie połowy po 6 miesięcy, a racjonalistyczne wyjaśnienie mitu, związane z cyklem przyrody, znajdujemy w Scholiach starszych do Teokryta (3,48).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie