Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.60-62: Adrastos i Amfiaraos nakłaniani do udziału w wyprawie na Teby. Erifyle, małżonka Amfiaraosa, przyjmuje naszyjnik Harmonii (mity tebańskie)

[3,60] {3,6,2} Amfiaraos, syn Ojklesa, był wieszczkiem i wiedząc z góry, że wszyscy członkowie wyprawy, poza Adrastosem, muszą zginąć, sam uchylał się od wyprawy i zniechęcał też innych. Polynejkes przybył zatem do Ifisa, syna Alektora, aby się dowiedzieć, jak można zmusić Amfiaraosa do udziału w wyprawie. Ten zaś powiedział, że [zostanie zmuszony], jeśli Erifyle przyjmie naszyjnik Harmonii. [3,61] Amfiaraos zabronił Erifyle przyjmować dary od Polynejkesa, Polynejkes jednak dał jej naszyjnik, prosząc, aby namówiła Amfiaraosa do udziału w wyprawie. Było to w jej mocy, albowiem kiedy niegdyś †[Amfiaraos] spierał się z Adrastosem, a [potem] się [z nim] pojednał, przysiągł, że jeśli‹by› o coś jeszcze poróżnił się z Adrastosem, wyraża zgodę, aby sprawę rozstrzygnęła Erifyle. [3,62] Kiedy więc trzeba już było ruszać na Teby i Adrastos namawiał do wyprawy, Amfiaraos natomiast od niej odwodził, Erifyle przyjęła naszyjnik i przekonała [męża], aby wyruszył z Adrastosem. Zmuszony do udziału w wyprawie Amfiaraos polecił synom, aby gdy dorosną, zabili matkę i wyprawili się na Teby.

uczestniczył już w łowach kalidońskich (1,68) i w wyprawie Argonautów (1,111).

jako córka Talaosa Erifyle była siostrą Adrastosa (1,103) i dlatego mogła pośredniczyć między bratem a mężem. Informacje o jej roli w wyprawie Siedmiu znajdujemy już u Homera (Od. 11,326–327).

według Hellanikosa (F98) Polynejkes podarował naszyjnik nie Erifyle, lecz swojej żonie Argei, córce Adrastosa.

króla Argos (Pauzaniasz 2,18,5) i ojca uczestnika wyprawy na Teby, Eteoklosa (3,63), a także Euadne (3,79), wiernej małżonki Kapaneusa. Wybór Ifisa wynikał zapewne z tego, że w jednej z genealogii także Erifyle była jego córką (Scholia greckie do „Odysei” Homera 11,326).

tekst jest w tym miejscu zepsuty, ale możemy domyślić się sensu zdania; wybieramy propozycję emendacji Herchera, Wagner ma lekcję: γενομένης γὰρ †αὐτῆς πρὸς Ἄδραστον. Diodor Sycylijski (4,65,6) podał, że spór dotyczył władzy królewskiej, a Erifyle rozstrzygnęła go na korzyść swojego brata Adrastosa.

chodzi o Alkmajona i Amfilochosa (3,82). O śmierci Erifyle zob. niżej, 3,86. Amfiaraos zapowiada tu wyprawę Epigonów, przedstawiając ją jako zemstę synów za śmierć ojców.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie