Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 2.34-35: Perseusz Akrisjos, jego córka Danae, złoty deszcz i wnuk Perseusz

[2,34] {2,4,1} Gdy Akrisjos zapytał wyroczni o narodziny męskiego potomstwa, bóg powiedział, że córka [Akrisjosa] urodzi syna, który go zabije. W obawie przed tym Akrisjos zbudował pod ziemią spiżową komnatę i więził [tam] Danae. Jak niektórzy mówią, uwiódł ją jednak Projtos i to było przyczyną wojny między braćmi. Jak zaś powiadają inni, to Zeus zamienił się w złoto i spłynąwszy przez dach, wniknął w łono Danae. [2,35] Później Akrisjos dowiedział się, że [Danae] urodziła Perseusza, a nie wierząc, że to Zeus ją uwiódł, umieścił córkę wraz z dzieckiem w skrzyni i wrzucił do morza. Kiedy skrzynia dotarła do [wyspy] Serifos, Diktys wyłowił [Perseusza] i zajął się jego wychowaniem.

o podobnych wyroczniach dotyczących śmierci ojca, dziadka lub teścia z rąk syna, wnuka lub zięcia przeczytamy niżej (3,16: Katreus i Althajmenes ‒ syn zabija nierozpoznanego ojca; 3,51: Lajos i Edyp ‒ jw.; E.2,4–7: Ojnomaos i Pelops ‒ przyszły zięć zabija teścia).

zob. Pindar (frg. 70d,15), a także zapewne Sofokles w dramacie Akrisjos (frg. 60–76 [Ἀκρίσιος]).

opowieści mityczne skupiały się na relacjach rodzinnych, a w ich obrębie na pochodzeniu poszczególnych członków rodu. W obrębie tej tematyki zwraca uwagę wątek kontroli ojca lub brata nad córkami / siostrami i ich seksualnością, z czym wiązało się potępienie kontaktów pozamałżeńskich, postrzeganych jako podważenie autorytetu głowy rodziny. Uwiedzione bądź zgwałcone przez bogów dziewczęta nie znajdywały zatem zrozumienia i akceptacji, co kończyło się ich ukaraniem, a niekiedy nawet śmiercią. Zob. 3,14 (Apemosyne); 3,27 (plotki o Semele).

zob. Ferekydes (F10). Horacy (Carm. 3,16,1) mówił o żelaznej wieży, podobnie jak Antygona w tragedii Sofoklesa (Ant. 948–950), gdy porównywała swój los do życia Danae.

spotykamy tu ten sam termin (λάρναξ [lárnaks]), jak w wypadku tzw. arki Deukaliona. Działanie Akrisjosa nosiło znamiona „wysadzenia”, czyli pozbycia się (niechcianego) dziecka (zob. wyżej, przyp. 57).

52) Apollodor powiela wersję Ferekydesa (F10–12), z tą jedynie różnicą, że u ateńskiego mitografa brak wątku Andromedy.

to najpopularniejsza wersja zdarzeń, znana już Homerowi (Il. 14,319).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie