Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.66-68: Łowy na dzika kalidońskiego

[1,66] Kiedy nadeszła w kraju pora zbiorów, Ojneus złożył pierwociny plonów w ofierze wszystkim bogom, zapomniał jedynie o Artemidzie. Rozgniewana bogini zesłała dzika wyjątkowej wielkości i siły, który sprawił, że ziemia przestała rodzić, zabijał też bydło oraz napotkanych ludzi. [Ojneus] wezwał zatem najdzielniejszych wojowników Hellady do walki z dzikiem, a temu, który zabije zwierzę, obiecał nagrodę wielkiej wartości. [1,67] Oto ci, którzy przybyli, aby polować na dzika: Meleager, syn Ojneusa, Pylos, syn Aresa – obaj z Kalydonu; Idas i Lynkeus, synowie Afareusa, z Messene; Kastor i Polydeukes, synowie Zeusa i Ledy, z Lacedemonu; Tezeusz, syn Ajgeusa, z Aten; Admetos, syn Feresa, z Fer; Ankajos ‹i› Kefeus, synowie Lykurgosa, z Arkadii; [1,68] Jazon, syn Ajsona, z Jolkos; Ifikles, syn Amfitryona, z Teb; Pejrithus [Pejrithoos], syn Iksjona, z Larisy; Peleus, syn Ajakosa, z Fthyi; Telamon, syn Ajakosa, z Salaminy; Eurytion, syn Aktora, z Fthyi; Atalanta, córka Schojneusa, z Arkadii; Amfiaraos, syn Ojklesa, z Argos. Dołączyli do nich także synowie Thestiosa.

jedyny w tym zestawieniu uczestnik wyprawy Siedmiu wodzów na Teby, natomiast większość wymienionych herosów weźmie udział w wyprawie Argonautów.

niżej (3,105–106) znajdujemy imię matki Atalanty: Klymene. O umiejętnościach myśliwskich dziewczyny z Arkadii zob. Ksenofont (Cyn. 13,18).

zob. Homer (Il. 9,529–599), Bakchylides (Epinic. 5,96–154), Eurypides (Meleagr., frg. 530–531), Diodor Sycylijski (4,3,4), Owidiusz (Met. 8,270–546), Hyginus (Fab. 172–174), Antoninus Liberalis (Met. 2).

listę uczestników łowów kalidońskich przytoczyli także Owidiusz (Met. 8,299–319) i Hyginus (Fab. 173). Apollodor podaje 22 imiona bohaterów (18 wymienionych w passusach 1,67–68 + 4 synów Thestiosa). Czasami bywało ich więcej, np. 32 wymienił Hyginus (loc. cit.), czasami mniej – 14 postaci na szczycie świątyni Ateny w Tegei (Pauzaniasz 8,45,6).

wobec niejasnej formy πύμας [pýmas] obecnej w rękopisach Wagner za Εgiusem daje: Δρύας [Drýas]. Odchodzimy tu od jego wydania i proponujemy „Pylos” (Dräger [2005: 405–406]), ponieważ imię to pojawiło się wyżej (1,59: syn Demonike i Aresa, brat Thestiosa), a niżej (1,70) znajduje także potwierdzenie w rękopisach.

niżej (3,126) tylko Polydeukes uznany jest za syna Zeusa, a Kastor za syna Tyndareosa.

wyżej (1,62) Apollodor wymienił ich imiona.

zob. niżej, 1,105 (Admetos); 2,110 (Atreus).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie