Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.160-162: Synowie Ajakosa, Telamon i Peleus, oraz ich przyrodni brat Fokos. Dalsze losy Telamona po wygnaniu z Eginy

[3,160] Ponieważ Fokos wyróżniał się w zawodach [atletycznych], jego bracia, Peleus i Telamon, sprzysiężyli się przeciwko niemu. Los wypadł na Telamona i to on podczas wspólnych ćwiczeń trafił [Fokosa] dyskiem w głowę i zabił. Następnie wraz z Peleusem zaniósł ciało do lasu i tam je ukrył. [3,161] Lecz zbrodnia została ujawniona i [obaj], wypędzeni przez Ajakosa z Eginy [Ajginy], poszli na wygnanie. {3,12,7} Telamon udał się na Salaminę, do Kychreusa, syna ‹Posejdona i› Salaminy, córki Asoposa. [Kychreus] został królem po tym, jak zabił węża, który nękał wyspę. Umierając bezpotomnie, przekazał królestwo Telamonowi. [3,162] Poślubił on Periboję, córkę Alkathusa, syna Pelopsa. O to, by [Telamonowi] urodził się męski potomek, modlił się Herakles, a jako że [zaraz] po modlitwach ukazał się orzeł, kiedy [syn] przyszedł na świat, [Telamon] nazwał go Ajasem. Wyprawił się też z Heraklesem na Troję i jako swoją część łupów wziął Hesjone, córkę Laomedonta, z którą miał syna Teukrosa.

zob. Pindar (Nem. 5,14–18), Antoninus Liberalis (Met. 38), Hyginus (Fab. 14,8). Odpowiedzialność za śmierć Fokosa (Peleus czy Telamon) oraz okoliczności zdarzenia (przypadek czy zabójstwo) były różnie ukazywane w źródłach. Telamona obarczał winą autor Alkmajonidy (frg. 1), a Peleusa Owidiusz (Met. 11,266–270) i Pauzaniasz (2,29,7: rzut kamieniem). O przypadkowej śmierci mówił Diodor Sycylijski (4,72,6).

ojciec Periboi był zapewne tożsamy z Alkathoosem, synem Porthaona i ojcem Automeduzy (2,70). Zdaniem Diodora Sycylijskiego (4,72,7; zob. Pindar, Isthm. 6,45) Telamon najpierw poślubił Glauke, córkę Kychreusa, a po jej śmierci Eriboję, córkę Alkathoosa.

wyżej (3,156) była mowa o 12 córkach Asoposa, ale z imienia Apollodor wymienił tylko Ajginę. Jej siostra Salamina to eponimka wyspy w Zatoce Sarońskiej, leżącej nie tak daleko od Eginy (Diodor Sycylijski 4,72,4). Imię ojca Kychreusa uzupełnił niezawodny Egius, za którym poszedł Wagner.

zob. Ferekydes (F160) oraz wyżej, 3,158.

wyżej (2,47) Perseusz trafił dyskiem w stopę Akrisjosa.

zob. Pindar (Isthm. 6,35). Gra słowna związana z podobieństwem fonetycznym rzeczownika αἰετός ([aietós] – ‘orzeł’) z imieniem „Ajas” (Hezjod, frg. 250; Pindar, Isthm. 6,35–56).

zob. wyżej, 2,135–136. W innych wersjach to Peleus towarzyszył Heraklesowi (Pindar, frg. 172; Scholia do Eurypidesa, Andr. 796).

Homer (Il. 8,284) nazwał Teukrosa, który walczył po stronie achajskiej przeciw ojczystemu miastu swej matki, synem „z nieprawego łoża” (νόθον περ ἐόντα). Także samo imię wskazywało na trojańskie korzenie syna Telamona i Hesjone (3,139: mieszkańcy Troady zwani byli Teukrami od Teukrosa, syna rzeki Skamander).

zgodnie z wersją Strabona (9,1,9), który cytuje Hezjoda (frg. 226), wychowany przez Kychreusa wąż został wypędzony z Salaminy przez Eurylocha, a następnie znalazł nowy dom w Eleusis. Plutarch (Sol. 9,1–2; zob. Thes. 10,3 oraz Pauzaniasz 1,36,1) twierdził, że Kychreus był herosem czczonym w Atenach i miał nawet wesprzeć Ateńczyków w bitwie z Persami.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie