Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.124-126: Argonauci przepływają przez Zderzające się Skały (Symplegady)

[1,124] {1,9,22} Uwolniony od Harpii Fineus wyjawił Argonautom, jak mają płynąć, i doradził w sprawie Zderzających się Skał [Symplegad; συμπληγάδες πέτραι – symplegádes pétrai], które [znajdowały się] na morzu. Były one ogromne, a zderzając się ze sobą pod naporem silnych wiatrów, zamykały drogę przez morze. Unosiła się nad nimi wielka mgła i rozlegał potężny huk, przedostać się [między skałami] nie mogły nawet ptaki. [1,125] [Fineus] powiedział im zatem, aby [najpierw] wysłali przez skały gołębia: jeśli zobaczą, że mu się udało, mają płynąć bez obaw, ale jeśli [gołąb] zginie, niechaj nie płyną za wszelką cenę. Usłyszawszy to, [Argonauci] wyruszyli na morze i kiedy zbliżyli się do skał, wypuścili z dziobu [okrętu] gołębia: gdy przelatywał między skałami, ich zderzenie ucięło mu pióra z ogona. Obserwowali więc, kiedy skały się cofną i wtedy, wiosłując ze wszystkich sił, z pomocą Hery przepłynęli, a okręt utracił tylko [sam] koniec rufy. [1,126] Od tego czasu Zderzające się [Symplegady; συμπληγάδες – symplegádes] znieruchomiały, istniała bowiem przepowiednia, że jeśli przepłynie między nimi statek, zatrzymają się na zawsze.

motyw ten pojawiał się już u Asklepiadesa z Tragilos (FGrHist 12 F2), co oznacza, że znany był któremuś z tragediopisarzy ateńskich w V w. p.n.e. Według Argonautyk orfickich (694–696) za namową Hery i Ateny Argonauci wypuścili czaplę.

opowieść mityczna nie skupiała się wyłącznie na dokonaniach Argonautów, ale objaśniała także obecną postać świata: na poziomie geograficznym (góry, rzeki), onomastycznym (nazwy miast i ludów) oraz społecznym (zwyczaje, święta). Z czasem mitycznym zatem łączyły Greków nie tylko genealogie, ale także otaczający ich krajobraz, a miejsca w przestrzeni, związane z nimi nazwy i opowieści tworzyły sieć koordynatów kulturowych, które pozwalały człowiekowi bezpiecznie nawigować przez największe zagrożenia.

ich nazwa nawiązywała do czasownika συμπλήττω ([symplétto] – ‘zderzać się’). Apollonios Rodyjski (Arg. 1,2) określał je jako ‘Sine/Granatowe/Ciemnoniebieskie Skały’ (κυάνεαι πέτραι [kyáneai pétrai]), a w tragedii Eurypidesa (Med. 2) pojawiały się jednocześnie oba określenia: ‘sine Symplegady’ (κυάνεαι Συμπληγάδες [kyáneai Symplegádes]). Już Herodot (4,85) podał informację, że skały w pobliżu Chalcedonu, które zamykały drogę na Morze Czarne, niegdyś miały się poruszać.

przypomnijmy, że Hera wspierała Jazona i pragnęła na Peliasie zemsty, która dokonała się wraz ze sprowadzeniem do Jolkos Medei (1,92). W eposie Apolloniosa (Arg. 2,598) herosów wspierała Atena.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie