Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 2.154-155: Herakles zwycięsko walczy z Lapitami, Laogorasem, Kyknosem i Amyntorem

[2,154] Wyruszywszy stamtąd, walczył potem u boku Ajgimiosa, króla Dorów. Lapitowie pod wodzą Koronosa prowadzili bowiem z nim wojnę o granice ziem. Oblężony [Ajgimios] wezwał Heraklesa na pomoc i obiecał w zamian część ziemi. Herakles przybył z pomocą, zabił Koronosa i resztę, a całą ziemię przekazał [Ajgimiosowi] bez zobowiązań. [2,155] Zabił także króla Dryopów Laogorasa oraz jego dzieci podczas uczty w świętym okręgu Apollona. Był to człowiek pyszny i zuchwały, sprzymierzeniec Lapitów. Gdy [Herakles] przechodził przez Itonos, wyzwał go na pojedynek Kyknos, syn Aresa i Pelopii. [Herakles] stanął do walki i zabił go. A gdy przybył do Ormenion, król Amyntor zbrojnie zagrodził mu drogę, zabił zatem i jego.

według Diodora Sycylijskiego (4,37,4) Herakles nie zrezygnował ze swojej (trzeciej) części królestwa, ale poprosił Ajgimiosa, aby ją zachował dla jego potomków. W relacjach Efora (FGrHist 70 F15) i Strabona (9,4,10) król Dorów nie tylko przyjął później Heraklidów, ale także adoptował Hyllosa, Heraklesowego syna.

tj. syna Dorosa, jednego z synów Hellena (1,50), panującego nad mieszkańcami Dorydy, krainy nad Zatoką Malijską, w północno-wschodniej Grecji.

(‘Obrońca’) zdaniem Diodora Sycylijskiego (4,37,4) Herakles domagał się od króla jego córki (Astydamei), a gdy Amyntor odmówił, powołując się na to, że Herakles ma już żonę, Dejanirę/Deianejrę, heros zabił go, a córkę uprowadził i spłodził z nią syna (2,166). Zgodnie z innymi przekazami królem był Ormenios, eponim miasta, który wedle Akusilaosa (F44) był dziadkiem Amyntora.

zob. wyżej, 2,85.

ta wersja opowieści o Dryopach lokowała ich zapewne w okolicach Parnasu. Nie znamy szczegółów, ale z kontekstu – czyn Laogorasa zostaje określony jako hybris (ὑβριστὴν ὄντα [hybristén ónta] – ‘człowieka pysznego i zuchwałego’) – wnioskujemy, że chodziło o sprofanowanie świętego okręgu.

pewne miejsce w Thessalii (Strabon 9,5,14).

o pojedynku z innym Kyknosem lub o innej tradycji dotyczącej tej walki zob. Hezjod (Scut. 57–423) oraz wyżej, 2,114.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie