Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.12-14: Katreus, syn Minosa, jego dzieci i wnuki (mity kreteńskie) {3,2,1} Katreus, syn Minosa, miał [córki]: Aerope, Klymene i Apemosyne oraz syna Althajmenesa. Gdy zapytał wyroczni, jak zakończy życie, bóg oznajmił, że zginie z ręki któregoś z dzieci.

[3,13] Katreus trzymał przepowiednie w tajemnicy, jednak Althajmenes dowiedział się [o nich] i w obawie, że zostanie ojcobójcą, wraz z siostrą Apemosyne odpłynął z Krety. Gdy zaś dotarł do pewnego miejsca na Rodos, objął je w posiadanie i nazwał Kretinią. Wszedłszy na górę zwaną Atabyrion, zobaczył pobliskie wyspy, a widząc także Kretę, wspomniał ojczystych bogów i wzniósł ołtarz Zeusowi Z Góry Atabyrion [Zeusa Atabyrskiego; Ζεύς Ἀταβύριος – Zeús Atabýrios]. [3,14] Niedługo potem został zabójcą swej siostry. Otóż zapłonął do niej pożądaniem Hermes, lecz choć ścigał ją, nie mógł jej pochwycić (górowała bowiem nad nim szybkością stóp). Rozłożył więc na ścieżce świeżo zdarte skóry, a ona poślizgnęła się na nich, gdy wracała od źródła, i tak ją zgwałcił. [Apemosyne] wyjawiła bratu, co się stało, on jednak, sądząc, że bóg jest tu tylko wymówką, kopał ją, aż zmarła.

to nie lada wyczyn, ponieważ Hermes miał skrzydlate sandały, a nadto pełnił funkcję posłańca bogów, zatem przemieszczał się bardzo szybko.

imię tej córki Katreusa pojawia się tylko w dziele Apollodora.

podobną przepowiednię otrzymali Lajos (3,48) i Akrisjos (2,34), częściej jednak wyrocznia napominała, by w ogóle nie posiadać potomstwa.

(‘Małą Kretą’) miejsce to wymienia tylko Apollodor. Według Diodora Sycylijskiego (5,50,1–4) Althajmenes wylądował w Kamiros, na zachodnim brzegu wyspy.

brat zastępuje tu ojca dziewczyny i jako jej opiekun (κύριος [kýrios]) odpowiada także za wydanie siostry za mąż. Althajmenes potraktował opowieść siostry jako oszustwo i próbę podważenia jego pozycji opiekuna.

w niektórych opowieściach mitycznych kobiece ciało stawało się obiektem polowania, podstępu, zasadzki, a bóg był myśliwym, który mógł także przybrać postać zwierzęcia, aby się zbliżyć do ofiary i pochwycić zdobycz. Z kolei odmowa kontaktu bywała tragiczna w skutkach (np. w wypadku Kas(s)andry).

najwyższe wzniesienie na Rodos [dziś: Attavyros].

według Pauzaniasza (10,13,1) takiej metody używano w Pajonii (kraina w północnej Macedonii, w dorzeczu rzeki Aksjos [dziś: Wardar]) podczas polowań na dzikie byki. Zastosowanie tej techniki przez boga sugeruje, iż w Apemosyne widziano dziką istotę, którą trzeba pochwycić i „oswoić” (Anakreont, frg. 417; Ksenofont, Oec. 7,1–43; Robson [2002]).

w podobnej sytuacji nie dawano też wiary słowom Danae (2,35) i Semele (3,27).

25).

kult Zeusa z tym przydomkiem jest dobrze poświadczony w tradycji literackiej (Pindar, Ol. 7,87; Polibiusz 7,27,7; Strabon 14,2,12; Diodor Sycylijski 5,59,2), a także na inskrypcjach (np. IG XII,1 31,5 [Rodos, niedatowana]).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie