Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.25-26: Artemida zabija Oriona

[1,25] {1,4,3} Artemida natomiast zabiła na Delos Oriona. Mówią, że jego ciało było ogromnych rozmiarów i że narodził się z Ziemi [γηγενής – gegenés], ale Ferekydes twierdzi [F52], że był on synem Posejdona i Euryale. Posejdon obdarzył go umiejętnością kroczenia przez morze. [Orion] ‹najpierw› poślubił Side, którą Hera strąciła do Hadesu za to, że konkurowała z [boginią] o urodę. Później zaś przybył na Chios i starał się o rękę Merope, córki Ojnopiona. Ojnopion upił go, pozbawił wzroku w czasie snu, a następnie porzucił na brzegu morza. [1,26] Orion przybył do kuźni ‹Hefajstosa› i porwawszy pewnego chłopca, posadził go sobie na ramionach, po czym kazał się prowadzić ku miejscu, gdzie wstaje słońce. Gdy tam dotarł, przejrzał, uleczony przez blask słoneczny, {1,4,4} po czym szybko ruszył z powrotem do Ojnopiona.

zob. Homer (Od. 5,123–124), Eratosthenes (Catast. 32), Parthenios (Narr.am. 20), Diodor Sycylijski (4,85), Hyginus (Fab. 195).

w tragedii Eurypidesa (Hec. 1067–1069) o odzyskanie wzroku po tym, jak oczy wyłupiła mu Hekabe, w modlitwie do Heliosa/Słońca zwraca się Polymestor, król Bistonów. Odchodzę tu od tekstu głównego w wydaniu Wagnera (ἀνέβλεψεν †ἐκκαεὶς ὑπὸ) i wybieram poprawkę Herchera (ἐξακεσθεὶς – ‘uleczony’).

uzupełnienie wprowadzone przez Herchera pozwala doprecyzować tekst. Kuźnię Hefajstosa sytuowano albo na Lemnos (ze względu na – jak już wspominaliśmy – czynny tam niegdyś wulkan), albo nad Okeanosem, na obrzeżach świata (E.2,9).

Ojnopion (οἶνος [oínos] – ‘wino’, πίνω [píno] – ‘pić’) był synem Dionizosa i Ariadny (Scholia starsze do Aratosa 640), a wyspa Chios, którą władał, słynęła w starożytności z wybornych win. Wedle Eratosthenesa (loc. cit.) Orion próbował zgwałcić Merope.

tę informacje znamy wyłącznie z Apollodora. Zwraca uwagę brak genealogii kobiety.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie