Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.73-75: Siedmiu ściera się z Kadmejczykami w bitwie o Teby. Lista poległych (mity tebańskie)

[3,73] On zatem, gdy Tebańczycy prosili o przepowiednię, oznajmił im, że zwyciężą, jeśli syn Kreona, Menojkeus, samego siebie odda Aresowi na ofiarę. Usłyszawszy to, Menojkeus, syn Kreona, podciął sobie gardło przed bramami miasta. Gdy zaczęła się bitwa, Kadmejczycy zostali zmuszeni do cofnięcia się pod mury. Kapaneus zaś, chwyciwszy drabinę, zaczął się po niej wspinać na mury, lecz Zeus poraził go piorunem. [3,74] {3,6,8} Po tym zdarzeniu nastąpił odwrót Argejczyków. A ponieważ zginęło wielu ludzi, na mocy porozumienia obu wojsk Eteokles i Polynejkes stanęli do pojedynku o królestwo i jeden zabił drugiego. W zażartej bitwie, która ponownie rozgorzała, dzielnością wyróżnili się synowie Astakosa, Ismaros zabił bowiem Hippomedonta, Leades Eteoklosa, Amfidikos zaś Parthenopajosa. [3,75] Jak mówi jednak Eurypides [Phoen. 1153–1162], Parthenopajosa zabił Periklymenos, syn Posejdona.

bezpośrednie starcie obu braci było jednym z najważniejszych wątków tej opowieści i pojawiało się w wielu tekstach literackich oraz pracach mitograficznych (Ajschylos, Sept. 804–819; Eurypides, Phoen. 1354–1465; Diodor Sycylijski 4,65,8; Pauzaniasz 9,5,12–13; Hyginus, Fab. 68,2; Stacjusz, Theb. 11,447–579). W tym kontekście warto przypomnieć interpretację Lévi Straussa (1968), który wskazywał, że w dziejach rodu Edypa widać tendencję do niedoceniania (Edyp i Lajos, Eteokles i Polynejkes) lub przeceniania (Antygona, Edyp i Jokasta) więzi rodzinnych, a także podkreślał rolę Hery, opiekunki życia rodzinnego, której klątwa przynajmniej częściowo wyjaśniała postępowanie członków rodu Labdakidów.

taka wersja pojawiała się już w archaicznym eposie Thebaida (frg. 10).

to częste poetyckie określenie Tebańczyków jako potomków bądź poddanych Kadmosa.

heros na szczycie murów krzyknął, że nawet Zeus go nie powstrzyma, po czym został trafiony przez boga piorunem. Zgodnie z przekazem Pauzaniasza (9,8,7) atakował Bramę Elektry.

grób Menojkeusa w pobliżu Teb opisywał Pauzaniasz (9,25,1). W tragedii Eurypidesa (Phoen. 911–952) proponowane przez wyrocznię drastyczne rozwiązanie miało związek z zabiciem przez Kadmosa smoka przy źródle Aresa (3,22–23). O podobnych przypadkach poświęcenia życia dla ochrony miasta przeczytamy niżej (3,203: córka Erechtheusa; 3,212: córki Hyakinthosa).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie