Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.190:

[3,190] Wychowany przez Atenę w jej świętym okręgu Erichthonios wypędził Amfiktyona i został królem Aten. Wzniósł też na akropoli drewniany posąg Ateny, a nadto ustanowił święto Panathenajów. Poślubił nimfę najadę [nimfę rzeczną/źródlaną] Praksitheę, z którą miał syna Pandiona.

mowa o Erechthejonie, przybytku, w którym mieszkał święty wąż (Pauzaniasz 1,26,5).

w Atenach istniało silne przekonanie, że to święto po raz pierwszy zorganizował Erichthonios (Hellanikos, F39; Filochoros, FGrHist 328 F8–9; Marmor Parium, FGrHist 239 A18; Eratosthenes, Catast. 13 [s. 102,25–28]). Według Hyginusa (Astr. 2,13) Erichthonios wystartował nawet w wyścigu zaprzęgów czterokonnych. Alternatywnie przyjmowano, że Erichthonios był twórcą Athenajów, a po synojkizmie Aten, tj. połączeniu oddzielnych wsi w większą jednostkę polityczną, Tezeusz zorganizował właśnie Panathenaje, czyli ‘[święto] Wszech/Ogólnoateńskie (Plutarch, Thes. 24,3; Pauzaniasz 8,2,1). O historycznych korzeniach Panathenajów sięgających VI w. p.n.e. zob. Ferekydes (F2) oraz Scholia greckie do Eliusza Arystydesa (1,362 [vol. III, s. 323]).

to kolejny przypadek wygnania poprzednika i niedziedziczenia władzy przez synów.

wykonany z drewna oliwnego posąg, który zdaniem Pauzaniasza (1,26,6) podobnie jak palladion (3,143) spadł z nieba, znajdował się w Erechthejonie.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie