Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

E.5.16-18: Kasandra i Laokoon

[5,16] Z nastaniem dnia Trojanie ujrzeli pusty obóz i uznali, że Hellenowie uciekli. Przepełnieni radością wciągnęli konia [do miasta], ustawili go pod pałacem Priama i naradzali się, co należy z nim zrobić. [5,17] Kasandra, a także wieszczek Laokoon mówili, że wewnątrz znajduje się uzbrojony oddział, więc część [Trojan] uważała, że należy konia spalić, a część, że wrzucić w głębiny morskie, większość jednak sądziła, że trzeba go zostawić, gdyż jest to dar dla bogów. Po czym zajęli się składaniem ofiar i świętowaniem. [5,18] Apollon zesłał im znak: dwa węże dotarły morzem z pobliskich wysp i pożarły synów Laokoona.

zgodnie z wersją przekazaną w Zdobyciu Ilionu (arg. [s. 88,8–9]) kiedy towarzysze Eneasza dostrzegli węże, uciekli na Idę.

owe trzy możliwości wymieniał już Homer (Od. 8,506–509) i epos Zdobycie Ilionu (arg. [s. 88,3–6]).

m.in. Hyginus (Fab. 135) twierdził, że wydarzyło się to nad brzegiem morza, kiedy składano ofiary dla Posejdona, prosząc, by zesłał sztorm na flotę Achajów. Węże zabiły synów kapłana, a także i jego, gdy pośpieszył dzieciom na pomoc, co Trojanie zinterpretowali jako karę za to, że Laokoon cisnął włócznią w drewnianego konia.

o Kasandrze zob. wyżej, 3,151. Laokoon był synem Antenora (Scholia do „Aleksandry” Lykofrona 347) lub Kapysa (Hyginus, Fab. 135), a zatem bratem Anchizesa, ojca Eneasza, kapłanem Apollona Thymbrajskiego.

zgodnie z Małą Iliadą (arg. 1,22), aby wprowadzić konia do środka, Trojanie musieli zburzyć część murów. Zazwyczaj dyskusja, co zrobić z koniem, toczyła się na wybrzeżu (stąd węże morskie pożerające synów Laokoona), jednak w wersji przedstawionej przez Apollodora doszło do niej już w mieście, przy pałacu Priama. Najwyraźniej zatem nakładają się tu na siebie dwie tradycje.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie