Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.26-27: {3,4,3} Do Semele zapłonął pożądaniem Zeus i odwiedzał ją w łożu w tajemnicy przed Herą. Gdy Zeus obiecał spełnić każde jej życzenie, [Semele], zwiedziona przez Herę, poprosiła, aby przyszedł do niej tak, jak czynił to, zalecając się do Hery.

[3,27] Nie mogąc cofnąć obietnicy, Zeus przybył do komnaty [Semele] na rydwanie, wśród błyskawic i grzmotów, i cisnął piorunem. Gdy Semele umarła z przerażenia, [bóg] wydobył z ognia sześciomiesięczne niemowlę, [które] poroniła, i zaszył je sobie w udzie. Po śmierci Semele inne córki Kadmosa rozpowiedziały, że Semele sypiała z jakimś śmiertelnikiem i kłamała, że obcowała z Zeusem, i ‹że› za to właśnie została spalona piorunem.

wyjaśnienia powodów i okoliczności objawienia się Zeusa w ogniu i piorunach są różne, ale wszystkie potwierdzają, że Semele chciała poczuć się jak prawowita małżonka Zeusa i np. prosiła także, aby Zeus obejmował ją tak jak Herę (Diodor Sycylijski 4,2).

zob. Homer (Il. 14,323–325), Hezjod (Theog. 940–942), Eurypides (Bacch. 1–11).

podobnie w tragedii Eurypidesa (Bacch. 26–31).

choć zazwyczaj zakłada się, że Grecy wyobrażali sobie bogów jako podobnych do ludzi, w literaturze greckiej jest kilka passusów, które temu przeczą, bogowie bowiem byli antropomorfizowani, ale tylko w relacjach z ludźmi, aby nie budzić w nich strachu, kiedy jednak mieli objawić się w swej prawdziwej postaci, budzili przerażenie i sama ich obecność okazywała się śmiertelnie niebezpieczna. Gdy zatem Afrodyta, która jako piękna dziewczyna uwiodła pasterza Anchizesa, powróciła do swej boskiej postaci, heros odwrócił wzrok i zasłonił głowę płaszczem (Hymn homerycki 5,181–184).

w Owidiuszowych Przemianach (Met. 3,275–278) bogini przybrała postać niani Semele.

o Eurystheusie jako siedmiomiesięcznym wcześniaku zob. wyżej, 2,53. Zeus kilkakrotnie ratował swoje potomstwo (3,101: Arkas; 3,119: Asklepios).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie