Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 3.196-197: Erechtheus i Butes, synowie Pandiona. Synowie i córki Erechtheusa oraz ich mężowie (mity ateńskie)

[3,196] {3,15,1} Po śmierci Pandiona synowie podzielili ojcowiznę i Erechtheus otrzymał władzę królewską, a Butes pełnił służbę kapłańską dla Ateny i Posejdona-Erechtheusa. Poślubiwszy Praksitheę, córkę Frasimosa i Diogenei, córki Kefisosa, [Erechtheus] miał z nią takich synów: Kekropsa, Pandora i Metiona, oraz córki: Prokris, Kreusę, Chthonię i Orejthyję, którą porwał Boreasz. [3,197] Chthonię poślubił Butes, Kreusę – Ksuthos, Prokris zaś Kefalos, syn Deiona.

ateńskie rody Butadów i Eteobutadów wywodziły swoją genealogię właśnie od mitycznego Butesa (Harpokration, Lex., s.v. „Βούτης”). „Erechtheus” to przydomek kultowy zarówno Posejdona (Hesychios, s.v. „Ἐρεχθεύς” [ε 5763]), jak i Zeusa (Lykofron, Alex. 158; Scholia do „Aleksandry” Lykofrona, ad loc.).

zapewne chodzi o boga-rzekę Kefisos w Attyce.

zob. Marmor Parium (FGrHist 239 A28), Hyginus (Fab. 48).

Ksuthos – zob. Eurypides (Ion 57–64), Pauzaniasz (7,1,2) oraz wyżej, 1,50.

niżej (3,214) pojawi się on jako ojciec Eupalamosa i dziadek Dedala.

zob. niżej, 3,199.

o Kefalosie zob. wyżej, 1,86; 2,58. Tragiczna historia Kefalosa i Prokris często pojawiała się w literaturze antycznej (Ferekydes, F34; Antoninus Liberalis, Met. 41; Hyginus, Fab. 189; Owidiusz, Met. 7,670–862; Pauzaniasz 10,29,6).

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie