Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1. 39-40: Tyfon, syn Ge i Tartaru

[1,39] {1,6,3} Gdy bogowie pokonali Gigantów, Ge, jeszcze bardziej rozgniewana, połączyła się z Tartarem i zrodziła w Cylicji [Kilikii] Tyfona, który miał mieszaną naturę: w połowie zwierzęcą, a w połowie ludzką. Wielkością i siłą przewyższał on wszystkich, których zrodziła Ge. Do bioder miał ludzką postać i był tak niebywale wielki, że sięgał ponad wszystkie góry, a głową częstokroć dotykał nawet gwiazd. Ręce miał [takie, że] jedna sięgała zachodu, a druga wschodu, wyrastało zaś z nich sto głów wężowych. [1,40] Od bioder w dół miał wielkie kłęby żmij, które wiły się aż do wysokości jego głowy i wydawały przeraźliwe dźwięki. Całe jego ciało pokrywały pióra, suche włosy na głowie i brodzie rozwiewały się na wietrze, a w oczach widać było ogień. Taki właśnie i tak wielki był Tyfon, gdy ciskając rozpalone skały, sycząc i rycząc, ruszył na samo niebo, z ust wydobywał mu się potężny ognisty podmuch.

o piórach lub skrzydłach, bo tekst jest tu niejednoznaczny, mówił także Antoninus Liberalis (Met. 28).

zob. Hezjod (Theog. 820–868), Hyginus (Fab. 152). Mit o walce bogów z Tyfonem pomiędzy epoką archaiczną a późnym antykiem ulegał wielu modyfikacjom. W Narodzinach bogów Hezjoda brak np. motywu ucieczki bogów do Egiptu oraz zamiany w zwierzęta (zaraz niżej, 1,41), który pojawiał się dopiero w epoce hellenistycznej. W końcu tej epoki mit o kosmicznej walce Zeusa z Tyfonem został połączony z opowieściami o pojedynku braci (np. Seta i Ozyrysa) o władzę (Diodor Sycylijski 1,13). W końcu powstała narracja, której poszczególne elementy pochodzą z różnych okresów, różnych obszarów śródziemnomorskiego świata i są efektem synkretystycznego nawarstwiania fabuł i wątków. Alegoryczne objaśnienie pojedynku Zeusa z Tyfonem zamieścił Plutarch (Isid. 32 [363d–e]).

zob. niżej, przyp. 28.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie