Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1.114-115: Argonauci na Lemnos. Hypsipyle

[1,114] {1,9,17} To oni właśnie pod dowództwem Jazona ruszyli na morze i dotarli na Lemnos. Zdarzyło się akurat, że na Lemnos nie było wtedy mężczyzn, a panowała na niej Hypsipyle, córka Thoasa, powód zaś tego był następujący: Lemnijki nie czciły Afrodyty, bogini więc sprawiła, że zaczęły cuchnąć i dlatego ich mężowie wzięli branki z pobliskiej Tracji i z nimi dzielili łoże. [1,115] Znieważone Lemnijki zabiły ojców i mężów. Jedna tylko Hypsipyle ukryła swego ojca Thoasa i w ten sposób go uratowała. Dotarłszy zatem na rządzoną przez kobiety [wyspę] Lemnos, [Argonauci] obcowali z nimi. Hypsipyle zaś weszła do łoża Jazona i urodziła synów Euneosa i Nebrofonosa.

19).

zob. Herodot (6,138).

Bachofen (2007), jeden z pierwszych uczonych zajmujących się problemem matriarchatu, sądził, że jest to przykład pierwotnych rządów kobiet. Tymczasem podobnie jak w wypadku Amazonek, na które Bachofen też się zresztą powoływał, mamy tu do czynienia z sytuacją wyjątkową i odwróceniem norm, co w opowieści służyło uwypukleniu obowiązujących zasad społecznych i uzasadnieniu dominacji mężczyzn.

wedle innych wersji dowódcą wybrano Heraklesa (1,118).

Nebrofonos pojawia się tylko w dziele Apollodora, a w innych wersjach ów drugi syn miał na imię Thoas. Od Euneosa zaś wywodził swoją genealogię ateński ród Euneidów. Synowie Jazona pojawiają się we fragmentarycznie zachowanej tragedii Eurypidesa Hypsipyle (Ὑψιπύλη).

u Apolloniosa (Arg. 1,609–619) przyjęcie nałożnic z Tracji było przyczyną sporu Lemnijek z małżonkami, a motyw brzydkiego zapachu w ogóle się nie pojawił.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie