Spis Treści

Epitomy
Spis Treści

Epitomy

Apd. 1. 43-44:

[1,43] Zeus, odzyskawszy swą zwykłą moc, sfrunął znienacka z nieba na zaprzężonym w skrzydlate rumaki rydwanie i rażąc Tyfona piorunami, ścigał go aż do góry zwanej Nysą. Tam uciekającego [Tyfona] oszukały Mojry, nakłoniły go bowiem, aby spróbował owoców jednodniowych, które miały przywrócić mu siły. Gdy więc pościg został podjęty na nowo, [Tyfon] przybył do Tracji i walczył nieopodal Hajmos, rzucając całymi górami. [1,44] Pod uderzeniem pioruna góry te zwaliły się na niego i wtedy ich zbocza spłynęły krwią [αἵμα – haíma], i to stąd, jak powiadają, bierze się ich nazwa – Hajmos. Kiedy [Tyfon] próbował uciekać przez Morze Sycylijskie, Zeus rzucił w niego Etną, górą na Sycylii. Jest ona bardzo wielka i – jak mówią – jeszcze dziś zionie ogniem pochodzącym z owych ciskanych przez [Zeusa] piorunów. Lecz dość już o tym opowiedzieliśmy.

góra ta, mająca w micie związek z Dionizosem, była różnie umiejscawiana, m.in. w Azji (zob. niżej, przyp. 221). Lokalizowanie walki z Tyfonem w tym miejscu (podobnie jak na górze Hajmos) pojawia się tylko u Apollodora.

autor ma najwyraźniej więcej informacji niż te, które przekazuje w utworze, ale musi i potrafi być zwięzły. Potomstwo Deukaliona

Apollonios Rodyjski (Arg. 2,1209–1215) za miejsce ostatecznego pokonania Tyfona uznaje góry Kaukazu, a ciało potwora miało spocząć w głębinach Serbonickiego Jeziora, położonego na Równinie Nysejskiej, pośrodku trzęsawiska u stóp góry Nysy, pomiędzy Syrią a Egiptem.

ten epizod znamy tylko z Biblioteki Apollodora. Biorąc pod uwagę konotacje terminu ἐφήμερος ([efémeros] – ‘ograniczony do tego, co się zdarzy w ciągu jednego dnia’; por. ἐπί [epí] – ‘podczas’ + ἡμέρα [heméra] – ‘dzień’), chodziłoby o owoce, które dają siłę na jeden dzień, jednak z kontekstu wynika, że skutkiem ich działania jest raczej zanik mocy.

Ustawienia wyświetlania
Export
Udostępnianie