Tydzień Otwartej Nauki na Uniwersytecie w Białymstoku 2016
Open Access – jak efektywnie wykorzystać potencjał otwartej nauki?
Od wczesnych lat 90-tych ubiegłego wieku komunikacja w nauce ulega istotnym cyfrowym przeobrażeniom. Nastąpił wówczas szybki rozwój repozytoriów, czasopism i książek elektronicznych, a biblioteki stały się jeszcze istotniejszymi partnerami naukowców i uczelni w obiegu publikacji. Od początku XXI wieku coraz częściej otwarta nauka zaczęła funkcjonować, jako obowiązujący sposób wytwarzania wiedzy i jej komunikowania. Zniesiono wiele barier organizacyjno-prawnych (wprowadzono otwarte licencje) czy technicznych (uruchomienie wielu nowych repozytoriów instytucjonalnych, wdrażanie systemów zarządzania pracą wydawniczą, popularyzacja mediów społecznościowych). Wciąż jednak sukces open access, a więc m.in. powszechny dostęp do publikacji naukowych, uzależniony jest od postawy pracowników naukowych. Świadomość tego, co otwarta nauka może dać naukowcowi, jego uczelni i społeczeństwu oraz umiejętność skorzystania z istniejących rozwiązań jest kluczem do efektywnego wdrażania wiedzy. Dlatego celem naszego spotkania jest wskazanie, czym jest otwarty dostęp w nauce, jakie są jego wyzwania oraz jak w pełni wykorzystać wszystkie dostępne możliwości do promowania dorobku naukowego.
Forma spotkania: dwa panele dyskusyjne, w których głos zabierają zaproszeni przedstawiciele środowiska naukowego UwB oraz specjaliści (RUB, KOED).
Termin: 21 października 2016 r.
Miejsce: Sala 2044 Instytutu Chemii Kampus UwB
Adres: ul. Ciołkowskiego 1K, 15-245 Białystok
Godzina: 10:00 – 14:00
Czas trwania: 2x1,5h z przerwą 30 min.
PLAN SPOTKANIA
10:00 – 10:15 – Otwarcie
10:15 – 10:30 – Wprowadzenie: Współczesna komunikacja w nauce: w stronę otwartości i współpracy
10:30 – 12:00 – Panel I
12:00 – 12:30 – Przerwa
12:30 – 14:00 – Panel II
Podsumowanie
PANEL I
Tytuł panelu: Czym jest, a czym nie jest otwarty dostęp w nauce?
Opis panelu: Otwarty dostęp w nauce jest uważany za nowinkę technologiczną, która albo szybko przeminie, albo zrewolucjonizuje cały sposób uprawiania i komunikowania nauki. Można również przyjąć, że otwarty dostęp był zawsze, tylko teraz jest realizowany w inny sposób. W panelu przedstawimy możliwości i zalety otwartego dostępu oraz sposoby pokonania barier stojących na przeszkodzie wdrażania open access w Polsce.
- dr hab. Małgorzata Dajnowicz, prof. UwB – Wydział Historyczno-Socjologiczny UwB
- dr hab. Ewa Gruszewska – Wydział Ekonomii i Zarządzania UwB
- dr Katarzyna Sztop-Rutkowska - Wydział Historyczno-Socjologiczny UwB; Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”
- dr Marta Hoffman-Sommer – Platforma Otwartej Nauki, ICM, Uniwersytet Warszawski; Koalicja Otwartej Edukacji
Moderator: Emanuel Kulczycki
PANEL II
Tytuł panelu: Otwarta nauka – interes naukowca, interes uczelni a interes wydawcy
Opis panelu: Otwarty dostęp i otwarta nauka to bez wątpienia szansa dla naukowca: może promować swoje prace w zdecydowanie skuteczniejszy sposób, może wykorzystać w swoich badaniach pracę innych osób (otwarte oprogramowanie, nauka obywatelska itd.). Jednocześnie te szanse i potrzeby pracownika naukowego mogą być postrzegane jako wyzwanie dla jednostek oraz wydawców akademickich – zarówno tych uczelnianych jak i komercyjnych. W panelu spróbujemy wskazać, jak pogodzić interesy różnych jednostek i grup, aby każda ze stron mogła skorzystać z możliwości jakie daje otwarty dostęp.
- prof. Beata Godlewska- Żyłkiewicz – Wydział Biologiczno-Chemiczny UwB
- dr hab. Rafał Dowgier – Wydział Prawa UwB
- Agnieszka Gałecka-Golec – Repozytorium UwB
- dr Alicja Korzeniecka-Bondar – Wydział Pedagogiki i Psychologii UwB
- dr Agata Rozumko – Wydział Filologiczny UwB
- Michał Starczewski – Platforma Otwartej Nauki, ICM, Uniwersytet Warszawski; Koalicja Otwartej Edukacji