Spis treści

Wstęp ... 5

Rozdział I Stmktura społeczna jako przedmiot zainteresowań badawczych ... 7

Struktura społeczna ... 7

K-astowa i stanowa struktura społeczeństwa ... 11

Klasowa struktura społeczeństwa ... 13

Teorie stratyfikacji społecznej ... 14

Empiryczne dowody występowania zróżnicowań społecznych 25

Rozdział II Zróżnicowania społeczne a edukacja ... 27

Rozdział III Socjalizacja ... 39

Czynniki rozwoju człowieka ... 39

Pojęcie socjalizacji ... 42

Rozwój teorii socjalizacji ... 44

Stadia socjalizacji ... 47

Zmiany społeczne a socjalizacja ... 55

Rozdział IV Ideologie edukacyjne ... 62

Pojęcie ideologii i ideologii edukacyjnej ... 63

Główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych ...67

Neokonserwatyzm ... 67

Neoliberalizm ... 74

Nurt radykalny ... 79

Rozdział V Krótki przegląd teorii wyjaśniających przyczyny upowszechniania kształcenia ... 87

Rozdział VI Selekcje szkolne i ich społeczne uwarunkowania ... 100

Pojęcie selekcji szkolnej ... 100

Od typologii czynników selekcyjnych do modelu uwarunkowań selekcji szkolnej. ... 105

Struktura i funkcjonowanie modelu uwarunkowań selekcji szkolnej 112 Układ podmiotowy ... 112

Układ czynników selekcyjnych (problemowy) ... 120

Układpodmiotowo-problemowy ... 127

Układ spontanicznie ukształtowanych czynników sytuacyjnych ... 129

Model całościowy ... 133


Rozdział VII Funkcja systemu szkolnego w procesach reprodukcji

społecznej ... 135

Selekcje społeczne w szkolnictwie. Zróżnicowania klasowe ... 138 Selekcyjne funkcje szkolnictwa. Rola systemu szkolnego i modelu selekcji szkolnej ... 141

Rozdział VIII Społeczne bariery edukacji młodzieży wiejskiej ..... 144

Rozdział IX Jak zmniejszyć nierówności szans edukacyjnych? Egzemplifikacje holenderskie ... 163

Przyczyny dążeń egalitarnych ... 163

Przejawy nierówności społecznychb... 165

Próby kompensacji ... 171

Literatura ... 180