Spis treści
Wstęp ... 5
Rozdział I Stmktura społeczna jako przedmiot zainteresowań badawczych ... 7
Struktura społeczna ... 7
K-astowa i stanowa struktura społeczeństwa ... 11
Klasowa struktura społeczeństwa ... 13
Teorie stratyfikacji społecznej ... 14
Empiryczne dowody występowania zróżnicowań społecznych 25
Rozdział II Zróżnicowania społeczne a edukacja ... 27
Rozdział III Socjalizacja ... 39
Czynniki rozwoju człowieka ... 39
Pojęcie socjalizacji ... 42
Rozwój teorii socjalizacji ... 44
Stadia socjalizacji ... 47
Zmiany społeczne a socjalizacja ... 55
Rozdział IV Ideologie edukacyjne ... 62
Pojęcie ideologii i ideologii edukacyjnej ... 63
Główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych ...67
Neokonserwatyzm ... 67
Neoliberalizm ... 74
Nurt radykalny ... 79
Rozdział V Krótki przegląd teorii wyjaśniających przyczyny upowszechniania kształcenia ... 87
Rozdział VI Selekcje szkolne i ich społeczne uwarunkowania ... 100
Pojęcie selekcji szkolnej ... 100
Od typologii czynników selekcyjnych do modelu uwarunkowań selekcji szkolnej. ... 105
Struktura i funkcjonowanie modelu uwarunkowań selekcji szkolnej 112 Układ podmiotowy ... 112
Układ czynników selekcyjnych (problemowy) ... 120
Układpodmiotowo-problemowy ... 127
Układ spontanicznie ukształtowanych czynników sytuacyjnych ... 129
Model całościowy ... 133
Rozdział VII Funkcja systemu szkolnego w procesach reprodukcji
społecznej ... 135
Selekcje społeczne w szkolnictwie. Zróżnicowania klasowe ... 138 Selekcyjne funkcje szkolnictwa. Rola systemu szkolnego i modelu selekcji szkolnej ... 141
Rozdział VIII Społeczne bariery edukacji młodzieży wiejskiej ..... 144
Rozdział IX Jak zmniejszyć nierówności szans edukacyjnych? Egzemplifikacje holenderskie ... 163
Przyczyny dążeń egalitarnych ... 163
Przejawy nierówności społecznychb... 165
Próby kompensacji ... 171
Literatura ... 180