Spis treści

Słowo wstępne (Danuta Drynda) ... 7

Sławomir SZTOBRYN

Natywizm i empiryzm w pedagogice okresu międzywojennego i ich konsekwencje na polu dydaktyki ... 9

Władysława SZULAKIEWICZ

Istota i zakres dydaktyki ogólnej w Szkole Kazimierza Twardowskiego (Kazimierz Twardowski — Kazimierz Sośnicki — Bogdan Na-wroczyński) ... 22

Danuta DRYNDA

Cele kształcenia w dydaktyce Drugiej Rzeczypospolitej w świetle założeń pedagogiki kultury. Historyczne inspiracje dla współczesnej edukacji ... 36

Violetta RODEK

„Szkoła pracy" w Drugiej Rzeczypospolitej. Przeszłość czy teraźniejszość? ... 53

Iwona WENDREŃSKA Plan daltoński i jego wkład do dydaktyki ogólnej ... 76


Ewa.SZADZIŃSKA Współczesna koncepq'a kształcenia zintegrowanego i jej historyczne

źródła .... 97

Krystyna WSZOŁEK Koncepcja oceny szkolnej Kazimierza Sośnickiego jako źródło inspiracji

dla współczesnych ofert w zakresie oceniania uczniów ... 110