SPIS TREŚCI

WSTĘP ... 9

ROZDZIAŁ I

ISTOTA I UWARUNKOWANIA SPOŁECZNEJ INTEGRACJI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ... 13

1. Istota i koncepcje społecznej integracji dzieci

niepełnosprawnych ... 13

2. Środowiskowo-pedagogiczne uwarunkowania efektów

społecznej integracji ... 20

ROZDZIAŁ II

ISTOTA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DZIECI LEKKO NIEPEŁNOSPRAWNYCH ... 35

1. Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności

intelektualnej ... 35

2. Kompetencje społeczne dzieci lekko niepełnosprawnych

intelektualnie ... 46

ROZDZIAŁ III

WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ SAMOOCENY ... 65

1. Pojęcie samooceny i jej rodzaje ... 65

2. Kształtowanie się samooceny u dzieci łekko niepełnosprawnych intelektualnie ... 73

ROZDZIAŁ IV

ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ ... 87

1. Przedmiot i cele badań ... 87

2. Problemy i hipotezy ... 89

3. Zmienne i wskaźniki ... 90


4. Metody, techniki i narzędzia badawcze ... 97

5. Teren badań ... 105

6. Charakterystyka badanej grupy ... 107

ROZDZIAŁ V

SAMOOCENA DZIECI LEKKO NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ ... 113

1. Stabilność samooceny badanych dzieci ... 113

2. Adekwatność samooceny badanych dzieci ... 118

ROZDZIAŁ VI

STAN SPOŁECZNEJ INTEGRACJI DZIECI LEKKO NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE W ŚRODOWISKU RODZINNYM I LOKALNYM ... 147

1. Więzi emocjonalne i pozycja dzieci lekko niepełnosprawnych

intelektualnie w rodzinie ... 147

2. Uczestnictwo dzieci lekko niepełnosprawnych intelektualnie

w życiu rodzinnym ... 159

3. Uczestnictwo dzieci lekko niepełnosprawnych intelektualnie

w środowisku lokalnym ... 170

4. Ocena stopnia społecznej integracji dzieci lekko niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku rodzinnym i lokalnym ... 183

ROZDZIAŁ VII

SAMOOCENA DZIECI LEKKO NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE A STOPIEŃ ICH SPOŁECZNEJ INTEGRACJI W ŚRODOWISKU RODZINNYM I LOKALNYM ... 191

PODSUMOWANIE I WNIOSKI DLA PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ ... 215

ANEKS ... 223

BIBLIOGRAFIA ... 227