SPIS TREŚCI
Wstęp ... 7
ROZDZIAŁ I: Prezentacjonizm i reprezentacjonizm. Szkic historyczny ...21
§ l. Powstanie i rozwój reprezentacjonistycznej teorii poznania.
Dwa warianty: demokrytejski i arystotelesowsko-scholastyczny ...21
§ 2. Ideizm i różne jego wersje w empiryzmie brytyjskim XVII i XVIII wieku...35
§ 3. Immanuela Kanta rehabilitacja reprezentacjonizmu ... 48
§ 4. Prezentacjonizm i reprezentacjonizm a realizm i idealizm ... 55
ROZDZIAŁ II: Thomasa Reida koncepcja poznania bezpośredniego
i związane z nią trudności ... 61
§ l. Reprezentacjonistyczna teorii poznania: jej odmiany i założenia ... 61
§ 2. Krytyka doktryn ideistycznych ... 70
§ 3. Teoria percepcji ... 79
§ 4. Teoria znaku... .85
§ 5. Zastrzeżenia WilliamaHamiltona... 89
§ 6. Realizm bezpośredni i prezentacjonizm... 96
§ 7. Odmiany bezpośredniego poznania i główne pojęcia bezpośredniości............................. 99
§ 8. Trudności i kontrowersje ... 111
ROZDZIAŁ III: Sir Williama Hamiltona koncepcja wiedzy bezpośredniej i pośredniej ... 119
§ l. Poznanie bezpośrednie a poznanie pośrednie ... 119
§ 2. Pojęcie bezpośredniego poznania ... 129
§ 3. Krytyka Hamiltonowskiego pojęcia bezpośredniości ... 131
§ 4. Zestawienia i klasyfikacje: prezentacjonizm - reprezentacjonizm, realizm - idealizm... 136 §5. Wnioski... 145
ROZDZIAŁ IV: Bezpośredniość poznania w ujęciu filozofów analitycznych.
Przegląd najważniejszych koncepcji ... 149
§ l. Punkt widzenia klasyków: George E. Moore i Bertrand Russell ... 149
§ 2. Henry'ego H. Price'a obrona danych bezpośrednich i ich poznawalności ... 153
§ 3. Program redukcji fenomena! istycznej i towarzyszące mu trudności... 160
§ 4. Sensibilizm a fenomenalizm ... 167
§ 5. Dwa pojęcia bezpośredniości... 170
§ 6. Bezpośredniość jako prezentacja. Johna R. Searle'a teoria percepcji... 174
§ 7. Prezentacja a samoprezentacja. John R. Searle a Roderick M. Chisholm... 186
§8. Konkluzja... 194
ROZDZIAŁ V: Bezpośredniość poznania a problem mediacji ... 201
§ 1. Bezpośredniość poznania— trzy podejścia ... 201
§ 2. Poznanie bezpośrednie i jego rodzaje w ujęciu Antoniego B. Stępnia ... 202
§ 3. Pośrednik! poznawcze: „przezroczyste" i „nieprzezroczyste" ... 207
§ 4. „Zasada przezroczystości znaku ... 211
§5. Wnioski ... 221
ROZDZIAŁ VI: Bezpośredniość jako samoobecność i samoprezentacja.
Punkt widzenia fenomenologii ... 229
§1. Samoobecność źródłowa i nieźródłowa ...229
§ 2. Źródtowość adekwatna i nieadekwatna ... 231
§ 3. Immanentne spostrzeganie i jego granice ... 234
§ 4. Immanentne spostrzeganie a przeżywanie ... 237
§ 5. Immanentne spostrzeganie a introspekcja ... 241
§ 6. Spostrzeganie zmysłowe: zewnętrzne i wewnętrzne ... 242
§ 7. Ideacja i ogląd ejdetyczny ... 247
§ 8. Percepcja alter ego ... 256
§ 9. Percepcja estetyczna ... 259
§ 10. Przypomnienia i fantazje ...264
§ 11. Zestawienie ...267
ROZDZIAŁ VII: Bezpośredniość nieinferencyjna i prelogiczna ... 271
§ l. Pojęcie wiedzy nieinferencyjnej —główne drogi dojścia ....271
§ 2. Stanowisko DavidaM. Armstronga ... 278
§ 3. Psychologiczne teorie percepcji... 283
§ 4. Wyobraźnia i pamięć w świetle współczesnej psychologii ...295
§ 5. Myślenie i jego istota— punkt widzenia psychologa... 300
§ 6. Uwagi na marginesie pewnego podręcznika psychologii... 309
Zakończenie ...313
Literatura wykorzystana ... 325
Indeks osób ... 333