Spis treści
Zaproszenie—J. Piekarski i B. Śliwerski...... 9
Rozdział I
Teorie— modele badań— idee ..... 15
Hartmut M. Griese: Koniec socjologii? — znaczenie dla pedagogiki...... 18
Hanna Zielińska: Freirowska koncepcja edukacji w sytuacji
zmiany społecznej .... 28
Wilfried Lippitz: Prawa innego człowieka. Nierówność innego
w kontekście równości uniwersalnej.... 48
Wilfried Lippitz: Zrozumieć „obcego", czyli doświadczenie
pedagogicznej irytacji ... 62
Bruno Achermann: Projekt edukacji międzykulturowej Polska -
- Szwajcaria, zrealizowany przez Centrum Kształcenia
Ustawicznego w Lucernie .... 72
Ks. Janusz Tarnowski: Trzej mistrzowie dialogu... 92
Małgorzata Muszyńska: Metafory w edukacji zintegrowanej — próby
niechybione, czyli rzecz o wyobraźni i wrażliwości dziecięcej... 100
Winfried Marotzki: Kierunki rozwoju i koncepcja badań biograficznych
w naukach o wychowaniu .... 134
Elżbieta Skoczylas: Pomoc do samopomocy jako wsparcie
systemu edukacyjnego.... 148
Danuta Urbaniak-Zając: Kilka uwag o pedagogice empirycznej ... 156
Władysław Puślecki: U podstaw edukacji otwartej... 174
Andrzej J. Sowiński: Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu ... 196
Halina Cybulska: Nauczyciel jako pośrednik w procesie komunikacji
literackiej najmłodszych uczniów... 210
Beata Przyborowska: Struktury innowacyjne w kształceniu ... 220
Agata Cudowska: Orientacje życiowe współczesnych studentów.
Propozycje nowych rozwiązań metodologicznych ...228
Rozdział II
Edukacja alternatywna w świetle badań ...233
Monika Figiel: Teoretyczne i metodologiczne problemy związane
z badaniem wizji człowieka i społeczeństwa w koncepcjach
wybranych twórców szkól autorskich......236
Dorota Zdybel: Obraz szkoły Montessori w świetle badań amerykańskich .... 258
Susanne Rüegg: Skuteczność wewnątrzszkolnego doskonalenia
nauczycieli. Jakościowa analiza WDN w kantonie Berno w ramach
projektu badawczego „Doskonalenie a rozwój organizacyjny szkoły" ....270 Jadwiga Kruszelnicka: Społeczny odbiór alternatyw szkolnych
—komunikat z badań.... 294
Maria Deptuła: Propozycja diagnozy następstw inicjatyw edukacyjnych
na poziomie nauczania początkowego ... 312
Zofia Żukowska: Badanie postaw jako jedno z kryteriów oceny
nowych inicjatyw edukacyjnych ... 324
Janina Uszyńska: Postawa twórcza jako składnik kompetencji osobowościowych nauczycieli przedszkoli i kandydatów na nauczycieli ... 332
Elżbieta Misiorna: Ocenianie szkolne w kontekście zmian edukacyjnych
w klasach I-III... 342
Jarosław Babka: Alternatywne aspekty edukacji integracyjnej
pełnosprawnych i niepełnosprawnych w świetle badań ... 354
Iwona Wagner: Między akceptacją a manipulacją — refleksje
z badań dotyczących podmiotowości ucznia w szkole
(respektowanie praw ucznia) ...364
Grażyna Miłkowska-Olejniczak: Odpowiedzialność pedagogiczna
nauczycieli szkoły masowej i niepublicznej ... 378
Wiktor Żłobicki: Nauczycielski niebyt. O syndromie wypalenia
zawodowego... 392
Rozdział III
Pedagogika reform oświatowych... 403
Tadeusz Lewowicki: Edukacja alternatywna — tradycje, inspiracje,
przemiany, relacje z reformami ...406
Aleksander Nalaskowski: Barwy alternatyw edukacyjnych
(eufemizmy porażek)... 416
Ryszard Więckowski: Kontrowersje wokół reformy systemu
edukacji narodowej ...426
Karel Rydl: Znaczenie i wpływ reformatorskich idei ruchu pedagogiki
alternatywnej w Republice Czeskiej w latach dziewięćdziesiątych... 438
Janusz Moss: Liceum techniczne i szkoła policealna. Zintegrowany
system kształcenia ogólnozawodowego i specjalistycznego ... 448
Krzysztof J. Szmidt: Pedagogika akademicka a życie. Rozważania
o pewnym rozdźwięku ... 468
Joanna Szewczyk: Wiedza etnologiczna w procesie kształtowania
tożsamości ucznia ...482
Marcin Czechowski, Jerzy Nowocień: Alternatywne inicjatywy
rekreacyjne szansą na samorealizację młodzieży ...492
Tadeusz Szewczyk: Edukacja zdrowotna jako autonomiczny
przedmiot kształcenia... 500
Marzena Bogus: Róbmy swoje ... 514
Stanisława Włoch: Edukacja „przez życie" i „do życia"
podstawą rozwoju współczesnego człowieka... 522
Aniela Korzon: Zmiana podejścia w rehabilitacji niesłyszących... 532
Krystyna Baranowicz: Przygotowanie dzieci pełnosprawnych do kontaktów z dziećmi niepełnosprawnymi poprzez lektury szkolne ...538
Wioletta Junik: Kompetencje zawodowe nauczycieli jako przedmiot
ewaluacji przedsięwzięć edukacyjnych... 546