Spis treści
Wstęp .........11
Rozdział l. Miejsce systemu ocen okresowych w polityce personalnej przed siębiorstwa ....15
1.1. Najważniejsze cele oceny . ....15
1.2. Formy oceny .....17
1.3. Kontrowersje wokół systemów ocen. .....17
1.4. Wymagania stawiane systemom ocen .....20
1.5. Oczekiwania pracowników wobec systemu ocen
okresowych .....22
Studium przypadku I ....23
Rozdział 2. Uwarunkowania systemu ocen ....26
2.1. Rodzaj działalności i wielkość organizacji ....26
2.2. Cele strategiczne firmy ...27
2.3. Metoda zarządzania ...30
2.4. Styl kierowania .....31
2.5. Poziom kierowania .....34
2.6. Poziom wymagań ...36
2.7. Autorytet oceniających ...36
2.8. Wiek pracowników ...37
Studium przypadku II ...45
Rozdział 3. Wprowadzanie systemu ocen okresowych ...50
3.1. Planowanie działania ...50
3.2. Szkolenie osób oceniających ...51
3.2.1. Wybór rodzaju szkolenia ...51
3.2.2. Wybór miejsca szkolenia ...54
3.2.3. Problem wspólnego udziału w szkoleniu
przełożonych i podwładnych ...54
3.2.4. Ćwiczenia z użyciem kamery wideo ...57
3.3. Przygotowanie osób ocenianych ...61
Studium przypadku III ...65
Rozdział 4. Przegląd najważniejszych zagadnień związanych z tworzeniem
systemów ocen ...68
4.1. Wybór osób oceniających .....68
4.2. 360-stopniowa ocena pracownika ....68
4.3. Przygotowanie 360-stopniowej oceny pracowników ...73
4.4. Podział osób ocenianych ....76
4.5. Ustalenie częstotliwości oceny . .....80
Studium przypadku IV. ....81
Rozdział 5. Metody oceny pracowników ....82
5.1. Metody relatywne ....82
5.1.1. Ranking .....82
5.1.2. System porównywania parami. ....84
5.1.3. Metoda rozkładu normalnego .....85
5.2. Metody absolutne ....88
5.2.1. Ocena opisowa. .....88
5.2.2. Punktowa skala ocen .....91
5.2.3. Skale ważone .....92
5.2.4. Testowa metoda oceny ......93
5.2.5. Metoda zdarzeń krytycznych ..94
5.2.6. Skale behawioralne (BARS - behavioral anchored rating scale) .....96
5.2.7. Zarządzanie przez cele - ZPC (management by
objectives - MBO) .....99
5.2.8. Assessment Center („centrum oceny") .....106
Rozdział 6. Ustalanie kryteriów oceny .....113
6.1. Kryteria dotyczące efektywności ......113
6.2. Kryteria dotyczące kwalifikacji. .......116
6.3. Kryteria dotyczące zachowań (behawioralne) .....117
6.4. Kryteria osobowościowe .....118
6.5. Zasady opracowywania kryteriów oceny .......120
Studium przypadku VI. ...127
Rozdział 7. Zasady prowadzenia rozmów z ocenianymi pracownikami ...130
7.1. Istota rozmowy oceniającej ...130
7.2. Jak prowadzić rozmowę? .....133
7.2.1. Wyrażanie szacunku i uznania .....134
7.2.2. Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych ...138
7.3. Najczęstsze przyczyny złej pracy .....140
7.4. Dialog przełożony - podwładny a przyszłe zadania
pracownika .....142
Rozdział 8. Błędy w procesie oceniania ......147
8.1. Błędy „techniczne" .....147
8.2. Błędy w sztuce oceniania ..... 147
8.3. Jak unikać błędów oceny? ..... 153
Studium przypadku VIII ..... 156
Rozdział 9. Ocena przełożonych przez podwładnych ...... 159
9.1. „Odwrócenie ról" jako niezbędne uzupełnienie systemu
ocen ..... 159
9.2. Doświadczenia niektórych przedsiębiorstw ..... 162
9.3. Zasady wprowadzania oceny przełożonych
przez podwładnych .... 167
Studium przypadku IX a ..... 169
Studium przypadku IX b .... 171
Rozdział 10. System ocen okresowych a pozostałe aspekty polityki
personalnej firmy.... 173
10.1. System ocen okresowych a polityka płacowa
przedsiębiorstwa .... 173
10.2. System ocen okresowych a polityka szkoleniowa firmy ... 175
10.3. System ocen okresowych a kształtowanie ścieżek kariery
zawodowej pracowników .... 178
10.4. System ocen okresowych a zwalnianie pracowników . . 189
Studium przypadku X. .... 192
Zakończenie ..... 195
Aneks. Przykładowe formularze oceny pracowników ..... 197
Bibliografia.... 251
Indeks ..... 257