Spis treści

Wstęp ........................................................................................................... 7

Irena Wojnar, Możliwości wychowawcze sztuki ................................... 10

Janina Mortkowiczowa Estetyka wychowania ..................................... 30

WładysławTatarkiewicz Ani praca, ani zabawa.................................. 41

Władysław Tatarkiewicz, Prawda w sztuce .......................................... 50

Roman Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny.......... 60

Władysław Stróżewski, Wartości estetyczne i nadestetyczne ............. 67

Mieczysław Wallis, O niewrażliwości estetycznej ................................92

Stanisław Ossowski, O wychowawczych potencjach

twórczości artystycznej ............................................................... 100

Bogdan Nawroczyński, O wychowaniu estetycznym ......................... 112

Stefan Szuman, Sztuka wzbogaca i pogłębia człowieka .................... 129

Stefan Szuman, Specyfika wychowania estetycznego ........................ 141

Bogdan Suchodolski, Wychowanie przez sztukę ................................. 158

Bogdan Suchodolski, Wychowanie a sztuka w cywilizacji

współczesnej ................................................................................ 172

Bogdan Suchodolski, Rola sztuki w kształtowaniu

osobowości człowieka i życia duchownego narodu .................... 191

Stefan Morawski, O funkcjach sztuki najnowszej ..............................208


Maria Gołaszewska, Kultura estetyczna ............. 229

Sław Krzemień Ojak, Sztuka i moralność. Łączność

czy antynomia?.............. 242

Irena Wojnar, Rola sztuki w poznawaniu świata.......... 250

Stefan Szuman, Pojęcie dyletantyzmu i jego rodzaje.......... 265

Irena Wojnar, Społeczna obecność sztuki

a wychowanie człowieka................ 275