Spis rzeczy

Wstęp (Henryk Moroz) ................ 7

Ewa KORCZAK: Próba eksplikacji pojęcia „podmiotowość ucznia w procesie edukacji" . 10 Jan ŁYSEK: Podmiotowe traktowanie ucznia jako zaspokajanie jego potrzeb .................... 16

Beata MAZEPA-DOMAGAŁA: Uczeń podmiotem oddziaływań dydaktyczno-wychowaw-czych w świetle wybranych propozycji metodycznych edukacji wczesnoszkolnej (zarys problematyki) ............................................................................................................... 27

Piotr KOWOLIK: Współpraca i współdziałanie nauczycieli oraz rodziców jako jeden

z czynników warunkujących podmiotowe funkcjonowanie uczniów klas I—III ................ 34

Eugeniusz KEMMPA: Organizacja środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów biernych

jako podstawa ich uaktywniania ...................................................................................... 45

Małgorzata MNICH: Podmiotowość ucznia w okresie adaptacyjnym. Zarys problematyki .. 54

Eugenia ROSTAŃSKA, Ewa SZADZIŃSKA: Podmiotowość uczeń — nauczyciel

w interakcji werbalnej ..................................................................................................... 62

Henryk MOROZ: Podmiotowość uczniów a skuteczność procesu kształcenia matema

tycznego ....................................................................................................................... 70

Grażyna SZAFRANIEC: Podmiotowość uczniów w procesie terapii ..................................... 76

Wiesława SACHER: Nastawienie uczniów klasy II szkoły podstawowej do przedmiotu

jako jedno z wielu uwarunkowań ich podmiotowego funkcjonowania na lekcjach muzyki.. . . 89

Katarzyna KRASOŃ: Lektura historyczna — ograniczenie czy wzbogacenie ofert, szans

i możliwości edukacyjnych ucznia ..................................................................................... 97